Definition der Zentrik
- most anteriorly and superiorly
- non-shifted position of both condyles
- under physiologic loading of all tissues
- with freeway in all three dimensions for adaptation
(Academy of Denture Prosthesis 1987, Dawson PE 1989, Alexander 1993, German Society for Functional Analysis)
- Nur 10 % einer gesunden Gruppe von Zahnmedizinstudenten zeigten eine anteriore/kraniale Lage des Kondylus (Braun et al. 1997).
- Die zentrische Position des Kondylus ist nicht die einzige physiologische Kondylenposition. Es besteht eine große Variationsbreite.
- Diagnosis of health of the TMJ on the basis of concentricity is not supported (Alexander SR, Moore RN, DuBois LM, Am J Orthod Dentofac Orthop 1993)
- normal condylar position is in the center of the fossa basically
- variations of the position can be seen
- the concentric position is not the only normal physiological position of the condyle (Zhao YP, Chin J Dent Res 1993)
The term "adapted centric posture" is used to distinguish deformed TMJ´s that have remodeled or adapted to a conformation that can comfortably accept maximal loading. Deformed but adapted joints may function with the same degree as intact condyles (Dawson PE, J Prosthet Dent 1996).
Karabouta 1985 |
40,8 % |
280 cases |
Laskin 1986 |
14 % (0-75 %) |
questionnaire |
Kerstens 1989 |
16,2 % |
480 cases |
White 1992 |
49,3 % |
173 cases |
De Clercq 1993 |
19,7 % |
152 cases |
De Clercq 1995 |
26,5 % |
317 cases |
There is a wide variation of condylar position in selected asymptomatic and symptomatic populations (Madsen 1966, Blaschke et al. 1981, Rieder et al. 1984, Bean et al. 1987).
Die Gelenkverlagerung stellt bei der Unterkieferosteomie ein großes Problem dar.
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(Freihofer H, Petresevic D 1975, Epker 1977, Schendel S, Epker B 1980, Paulus G, Steinhauser E 1982, Ellis 1994, Alder et al. 1999, Harris et al. 1999)
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Es besteht keine Korrelation zwischen Ausmaß der:
- Unterkiefer-Bewegung und Kondylenposition
- Unterkiefer-Vorverlagerung und der Änderung der Kondylenposition
Positionsveränderungen der Kondylen können bei allen Arten von kieferorthopädischen Operationen auftreten.
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Die postoperative Kondylenposition ist einer der wichtigsten Faktoren für stabile Ergebnisse:
- Luxation des Kondylus aus der Forsa
Sofortrezidiv
- Dorsalverlagerung des Kondylus führt zu Remodelling oder Resorption
Spätrezidiv
(Ellis E., f. Oral Maxillofac. Surg. 1994)
Trotz anfänglicher postoperativer Kondylenverlagerung nähern sich die Kondylen der präoperativen Ausgangtssituation nach einigen Monaten.
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(Athanasios et al. 1991, Bell et al. 1991, Eckedral et al. 1986, Sund et al. 1983)